Monday, January 17, 2011

Klokt

"Chris, en tonåring med Aspergers, hade astronomi som specialintresse. Hans föräldrar hade inför mötet med mig bett honom att inte prata om det eftersom hans entusiasm och benägenhet att tråka ut andra fick honom att framstå som excentrisk. Jag kände dock till hans enorma kunskaper och frågade honom om det. Chris var medveten om att även om både han och jag var angelägna om att fortsätta konversationen, så ogillade hans föräldrar, som satt i samma rum, samtalsämnet. Han blev förvirrad och drog sig undan genom att blunda samtidigt som han fortsatte prata om astronomi. Jag förklarade då för Chris hur svårt jag tyckte att det var att samtala med någon som blundade. Han svarade: 'Varför ska jag titta på dig när jag ändå vet att du är här?'"

ur Den kompletta guiden till Aspergers syndrom, Tony Attwood

No comments:

Post a Comment