Monday, January 17, 2011

Aspergers och kärlek, en riktigt fin logik

Kom just till kapitlet om aspergers och långvariga förhållanden och kunde inte hjälpa att le åt den vackra logiken i denna text. Tänk vad vi andra kan krångla till saker egentligen.

"I en vanlig relation finns det förväntningar på regelbundna uttryck för kärlek och tillgivenhet. Chris, en gift man med AS, förklarar:
'Jag har väldigt svårt att uttrycka min kärlek i ord. Det är inte enbart för att jag blir generad och självmedveten. Jag förstår att det kan vara svårt för andra att förstå, men det kräver stor ansträngning att berätta för min fru vad jag känner för henne.'

Hans fru kommenterade sin mans sällsynta uttryck för kärlek:
'En gång sade Chris att han älskar mig. Sedan dess har jag förstått att det inte är nödvändigt för en person med Aspergers att upprepa förtroliga ord som hör till i en relation. Har man en gång sagt hur det ligger till, så räcker det.'

För en person med Aspergers syndrom är det ologiskt att upprepa uppenbara eller kända fakta."

Klokt, men jag kan förstå alla berättelser om kvinnor med mycket stark empati och moderliga "ta hand om"-känslor som känner sig ensamma i ett förhållande med någon med AS.

Helt klart.
Tanken är dock vacker: Varför upprepa något som är självklart och redan uttalat? Tänk vilken trygghet... egentligen.

No comments:

Post a Comment