Thursday, January 13, 2011

Anledning 1, 2 och 3

Idag har jag inte orkat röra mina böcker. Det är ovanligt, men det var en ovanligt långsam dag.
Jag har ingen ork just nu. Jag vet varför.

Anledning 1 (och den största anledningen): Jag är fortfarande van vid ett strikt schema där jag går upp runt sextiden på morgonen, tar bussen 7.23 och börjar arbeta med barnen 8.30. Jag är van vid att ha samling 10.45 och att äta en stabil lunch 11.00. Jag är van vid att vila 12.00 och gå på rast 13.00. Och så vidare, och så vidare. Nu har jag ju också att göra med alla böcker som skall läsas och uppsatser som skall in, men allt är i startgroparna, så det jag har läser jag med lusta ut på bara någon dag och uppsatserna färdigställs någon dag senare. Kontentan blir att jag är ledig alldeles för mycket, samtidigt för lat för att aktivera mig på annat håll. Vaakum uppstår när riktlinjer för dagen försvinner och nya inte ännu har etablerats. Jag är i ett vaakum och lider av det.

Anledning 2: Pengar. Jag har för lite av den varan. Jag vet inte hur jag skall betala nästa hyra eftersom jag inte vet när CSN betalar ut min första summa. Jag tycker inte om att be om pengar från nära och kära - De hjälper mig så mycket som det är redan. Nåja. Den biten löser sig, men det hjälper till att göra mig orkeslös.

Anledning 3: Min karl kan ibland vara den där typiska karln som glömmer hur viktigt det är att "tanka på" ett förhållande med känslor då och då. Han är oftast väldigt fantastisk på sitt egna vis, men ibland glömmer han, och då torkar jag sakta men säkert ut. Han menar inget illa. Han är väl mer trygg med det vi har än vad jag är kanske? Men såhär fungerar jag, han vet ju det. Han köpte ju inte grisen i säcken, direkt. Han kan mina känslostormar, åtminstone börjar han greppa dom rätt så bra nu. Manualen till mig lämnar jag alltid vidöppen, och där står med stora bokstäver: TANKA! BRÄNSLE: KÄRLEK, KRAMAR OCH ETT "JAG TYCKER OM DIG" NÅGON GÅNG IBLAND.

Anledning 2 och 3 är beroende av att anledning 1 förändras relativt snart. Får jag ett schema och uppgifter kommer jag att må bättre i min vardag och handskas bättre med anledning 2 och 3 automatiskt. Dock gäller det att anledning 2 förbättras för att anledning 1 skall kännas bra, och anledning 3 måste fungera så att jag får det stöd jag behöver för att orka genomföra anledning 1. Fortfarande är dock anledning 1 den mest avgörande för framtida framgång. Har jag ett syfte med mitt liv, att till exempel studera till något som jag älskar, så blir jag starkare och kan handskas med anledning 3. Anledning 2 är rent materiell, dock viktig eftersom jag inte kan fokusera på anledning 1 om inte anledning 2 löser sig och ger mig det lugn i sinnet som jag behöver för att lyckas vara stark med både anledning 1 och 3.
Kontentan är...

... Ja vad är kontentan egentligen?
JO.

Kontentan är att jag behöver både syfte, finans och kärlek i ett ständigt, enhetligt flöde för att fungera så som jag skall. Anledning 1, 2 och 3 är föränderliga och om jag bara håller huvudet kallt så blåser snart varma vindar igen.

Eller?

No comments:

Post a Comment