Monday, February 28, 2011

Självrannsakan

När man inte kan sova är det skönt att ha bloggen i mobilen. Det blir så enkelt att skingra tankarna en stund utan att för den sakens skull slå på tvn och/eller aktivera hjärnan alltför mycket mitt i natten. På det här viset stannar jag åtminstone i sängen, ligger någorlunda avslappnad och har mörkt omkring mig.

Men sova kan jag inte.

Jag tänker på det här med att leva tillsammans med någon annan, det sociala spelet som inte alls är som man trodde att det skulle vara, utan både sämre OCH mycket, mycket bättre. Rörigt, kan man sammanfatta det som kanske.
Det är lätt att känna att det som inte blev som man så länge och drömskt föreställde sig att det skulle bli, känns som ett nederlag. Det är svårt att inte känna sig misslyckad, eller åtminstone orolig, ibland. Det är vår sociala aspekt som sätts ur spel när livet inte ter sig enligt spelreglerna längre. Vi känner oss ensamma, förvirrade och nedslagna. Dessutom blir vi arga och frustrerade. Vi är ju dom normala, samhället skall rätta sig efter oss.
Problemet är ju bara det att alla, hur olika personligheter och åsikter vi än har, anser sig vara de normala. Tillslut stöter alla på en ny, okänd situation som är stor och allvarlig nog för att vi måste inse att världen kan te sig annorlunda för andra människor, men att det inte nödvändigtvis måste vara fel.

Hjälp, jag vet inte var jag vill komma med detta.

Det är bara det att det nog är bra med lite självrannsakan emellanåt. Man behöver nog reboota, uppgradera och installera ny programvara då och då för att fungera med sin omvärld. Alla måste göra detta. Läs inte den här texten och tänk "Exakt, det är precis vad hon behöver! Har jag ju sagt!", utan inse att vi måste mötas halva vägen.

Ingen människa kan för evigt hålla världsbilden man hade som ung levande och intakt och som den enda sanningen när man faktiskt börjar bli äldre, får mer ansvar och har fler människor runt sig.
Det blir arrogans om man i vuxen ålder inte lyssnar till sin omvärld, fortsätter att korsa sina armar i protest mot nya förslag och infallsvinklar och ständigt argumenterar som om man fortfarande vore sexton.

Nej. Världen förändras, och det gör du också. Glöm inte det.

No comments:

Post a Comment